Litterære Livsvidner

Kort om projektet

”Litterære Livsvidner” ønsker at udvkl bibl rolle som en samskabende og deltagerbaseret velfærdsinst, der kan udvikle og skabe nye fællesskaber i mindre lokalsamfund.Undersøgelser viser at litt er en stærk metode til at afhjælpe depression og ensomhed ved dens udvikling af empatiske forbindelser, stressnedsættende flowtilstande og skabe sammenhængskraft. I ”Litterære Livsvidner” skal biblioteket positioneres som et samskabende kulturelt omdrejningspunkt mod ensomhed i mindre samfund, hvor der er stigende ældregrupper og dalende børnetal.

Gennem samskabelse med kirken og skolen skal grupper på tværs af generationer mødes og beskæftige sig med litteraturen. På bibliotekerne ved vi fra systematisk fokus på læsefællesskaber, at dialogen omkring litt kan noget særligt meningsdannende. Denne kraft skal i projektet skabe synergier mellem ældre og unge på tværs af sociale og kulturelle lag. Projektets fællesskaber skal ikke kun arbejde med den litt, der allerede findes, men også sammen udvikle ny, som kan indgå som en ny lokalhistorisk fortælling til at understøtte nye fællesskaber. Elever fra Brønderslev Forfatterskole skal til projektets fællesskaber udvikle ny litt, som kan virke som en samlende kraft. Projektet skal udvkl undervisningsmat til brug i den åbne folkeskole.

Formålet er at udvikle en strategi, hvor biblioteket har en samskabende funktion i et lokalsamfund og skabe nye fortællinger og lokalhistorier i meningsfulde fællesskaber.

Samarbejdspartnere

Ensomme Gamles Værn
Samlet bevilling: 426.690 kr.
Målgruppe:
Afsluttet:
til

Kontakt